söndag 26 januari 2014

Förgrömmade koft-usling

Häromdagen blev jag färdig med min Prickig kofta. Allt gott och väl, tyckte kanske det tvåfärgade partiet verkade bli lite bubbligt men tänkte att -Äsch, det där rättar till sig i blockningen. 


Pyttsan heller! Eftersom det visade sig att problemet inte var att jag hållit till garnet för mycket utan jag varit för feg och stickat för alldeles löst i tvåfärgsstickningen (av rädsla för att det skulle bli bubbligt) kunde jag ju blocka i evigheters evighet utan att få till det. 


Så, fram med det tunga artilleriet: ångstrykjärnet på 200 grader. Man kan ju nämligen med våldsamt ångande få ylle som blivit lite säckig att dra ihop sig något om man ångar häftigt. Och minst sagt häftigt ångades det. 



Bild före blockning, ja ni ser ju själva. Nu är alla trådar fästa och det är väl acceptabelt. Men för att inte äventyra mitt lyxprojekt som ju är tvåfärgsstickning till max har jag lagt upp för en ny Prickig kofta. Så jag får träna lite. Skam den som ger sig.


Inga kommentarer: